"שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק הָיָה מִשְּׁיָרֵי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה. הוּא הָיָה אוֹמֵר, עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַתּוֹרָה וְעַל הָעֲבוֹדָה וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים"
בשלהי המאה ה-16 בעיירה מרכזית בפולין התכנסו אנשי העיירה ומבקרים מכל רחבי המדינה אל היריד השנתי המתקיים עם בוא האביב, גולת הכותרת ביריד זה היתה תחרות חטיבת עצים שהפרס אותו גרף המנצח היה חמשת אלפים רובל (הון עצום בימים ההם). שניים מבין אלפי המשתתפים בתחרות בלטו במיוחד אחד היה קטן מימדים וניכר עליו כי אינו מפתח את גופו באופן תדיר, השני לעומתו היה אדם חזק מאוד וגובהו ומוטת כתפיו היו לשם דבר בכל רחבי המדינה (לשם הסיפור נקרא להם החלש והחזק).
לאחר מס' סיבובי תחרות העפילו אל מקצה הגמר שני אנשים בלבד, ובכן ניחשתם נכון מדובר במיודעינו החלש והחזק. החזק החל לצחקק בקול גדול והיה בטוח שהניצחון נמצא בכיסו, מה כבר יכול לעשות לעשות החלש הזה, לא משנה כמה עצים יצליח לחטוב אני אעשה כפול חשב לעצמו, והחלש בארשת פנים שלווה ענה לו בלחש נחכה ונראה.
שלב הגמר יצא לדרך והחלש והחזק החלו לחטוב עצים במרץ ולאחר 5 שעות של עבודה מאומצת הביאו בעזרת הסוסים את כל העצים שחטבו אל כיכר העיר ועמדו כל אחד ליד ערימת העצים שאותם חטב, לאחר ספירת העצים התברר לכולם כי ידו של החלש היתה על העליונה והוא הוכרז כמנצח. לאחר סיום התחרות ראה החלש את החזק יושב שפוף על אבן בצד הדרך וניגש לעודד אותו. פנה אליו החזק בשאלה – איך הצלחת? מה עשית שהגעת לכמות עצים גדולה כלכך? הרי ברור לכול שאני חזק ממך. ענה לו החלש אכן אתה חזק ממני בהרבה אך פעם בשעה אני עצרתי להשחיז את הגרזן שלי וכך בעוד אתה הפלת כל עץ אחרי ארבע או חמש מכות אני הפלתי כל עץ במכה אחת בלבד.
המהר"ל עומד במשנה זו על היסודות השונים שיש לאדם בעולם הזה, [1] בין אדם לעצמו – זוהי התורה שעוזרת לאדם לתקן את מידותיו [2] בין אדם למקום – זוהי עבודת ה' דרך התפילה והמצוות (והקרבת הקורבנות כאשר בית המקדש קיים) [3] בין אדם לחברו – זוהי גמילות חסדים.
שני האחרונים נוכחים מאוד בחיינו, אני זוכר החל מגיל צעיר שהסביבה כולה דיברה איתנו על תפילה ומצוות, על עזרה לזולת והתנדבויות שונות שלקחנו בהם חלק, אך בכל אותו הזמן נעלם מידיעתי היסוד השלישי של בין אדם לעצמו. חיסרון זה אף מתעצם כאשר אנו מבחינים שבהיעדר הידיעה על קיומו של ה"גרזן" ברור לכל שאף לא נמצא את הזמן להשחיזו.
דבר מעניין נוסף שגם אותו מביא המהר"ל בדבריו, הינם שלוש המצוות היחידות בתורה שעליהם נאמר "ייהרג ואל יעבור" שהם [1] גילוי עריות [2] עבודה זרה [3] שפיכות דמים שכל אחת מהן מהווה ביטול מוחלט של כל אחד מהיסודות עליהם נשען האדם בעולם הזה.
רבי עקיבא אמר על הפסוק "ואהבת לרעך כמוך…" שזהו כלל גדול בתורה ובשיעוריו של הרב יגאל כהן הוא מסביר שכמו שאתה אוהב את עצמך זו הצורה שבה תאהב את חברך (חברך בפסוק מדבר על האנשים בעולם שאינם אתה, גם אשתך/בעלך וילדיך נחשבים חברך במקרה הזה).
בגמרא במסכת שבת מסופר על נכרי שהגיע אל שמאי ובפיו בקשה, ברצונו להתגייר ובתנאי שילמד אותו את כל התורה כולה על רגל אחת, שמאי דחה אותו מכל וכל ושלח אותו לדרכו (הרי התורה עצומה ולא ניתן ללמדה על רגל אחת). הלך אותו נכרי להילל עם אותה בקשה בדיוק, אמר לו הילל "מה ששנוא עליך על תעשה לחבריך, זו כל התורה כולה על רגל אחת וכל השאר רק פירוש".
מה שאמר רבי עקיבא ומה שאמר הילל הזקן אלו שני צדדיו של אותו מטבע והוא שהעולם מתנהג כמראה, הדרך שבה אתה מתנהג לאחרים זו הדרך שבה יתנהגו כלפיך, אם תרצה שיפרגנו לך תפרגן לאחרים, אם תרצה שיכבדו אותך תכבד אחרים, אם אתה מעוניין שיסלחו לך עשה אתה כך לאחרים וכן על זה הדרך.
את היסוד הגדול שעל מנת להשפיע בצורה טובה על שני היסודות האחרים צריך האדם קודם כל לשפר ולתקן את עצמו, ניתן להסביר בעזרת מודל "כוס היין". במודל אנו מדמים את היכולת של האדם לעזור לאחרים (בין אדם לחברו) ולעבוד את בוראו, לגביע שאליו שופכים יין, כאשר הגביע טרם התמלא כל נתינה של יין לכלי אחר מחסירה מהגביע ולכן לגביע יקח זמן רב יותר להתמלא, אולם כאשר הכוס מתמלאת וממשיכים למזוג מהיין היין עולה על גדות הגביע ומשפיע שפע על כל סביבתו מבלי להיות חסר דבר.
כך האדם ככל שהוא חסר באנרגיה יקשה עליו לתת לסובב אותו בגלל תחושה שזה בא על חשבונו אך כאשר ישקיע זמן בשיפור ותיקון עצמו יהיה "מלא" כך שישפיע על הסביבה שלו מבלי לגרוע מעצמו כלל.
מודל נוסף ממנו ניתן להבין את הענין הוא "אפקט ריפל" כאשר זורקים אבן למים ניתן להבחין כיצד נוצרים מעגלים הולכים ומתרחבים סביב מקום פגיעת האבן במים, תופעה זו מראה לנו כיצד שינוי במקום מסויים משפיע על מעגלים רבים בסביבתו כאשר ההשפעה הגדולה ביותר נמצאת במוקד השינוי והסביבה הקרובה אליו ביותר, ובמילים אחרות אם נרצה לעשות טוב לאנשים שאנחנו אוהבים יותר מכל אלה הקרובים אלינו ביותר, הדרך הטובה ביותר לעשות תהיה לשפר לתקן ולהפוך להיות דגם משודרג יותר של עצמנו.
ומה איתך? מתי בפעם האחרונה השחזת את הגרזן שלך?