" הוּא הָיָה אוֹמֵר, עֲשֵׂה רְצוֹנוֹ כִרְצוֹנְךָ, כְּדֵי שֶׁיַּעֲשֶׂה רְצוֹנְךָ כִרְצוֹנוֹ. בַּטֵּל רְצוֹנְךָ מִפְּנֵי רְצוֹנוֹ, כְּדֵי שֶׁיְּבַטֵּל רְצוֹן אֲחֵרִים מִפְּנֵי רְצוֹנֶךָ. הִלֵּל אוֹמֵר, אַל תִּפְרֹשׁ מִן הַצִּבּוּר, וְאַל תַּאֲמִין בְּעַצְמְךָ עַד יוֹם מוֹתְךָ, וְאַל תָּדִין אֶת חֲבֵרְךָ עַד שֶׁתַּגִּיעַ לִמְקוֹמוֹ, וְאַל תֹּאמַר דָּבָר שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִשְׁמֹעַ, שֶׁסּוֹפוֹ לְהִשָּׁמַע. וְאַל תֹּאמַר לִכְשֶׁאִפָּנֶה אֶשְׁנֶה, שֶׁמָּא לֹא תִפָּנֶה "
הדרך הטובה ביותר להשפיע על אדם אחר היא קודם כל להתחבר אליו ואל המקום שבו הוא נמצא.
בבוקר יום בהיר נסיך הממלכה פשט את בגדיו, התמקם על הרצפה מתחת לשולחן בחדר האוכל ואכל מהשאריות שנפלו על הרצפה במהלך הארוחה. לשאלתם של באי הארמון למעשיו ענה, אני הינדיק (תרנגול הודו).
המלך והמלכה המבוהלים הפיצו מיד כרוז ברחבי הממלכה הקורא לטובי בעלי המקצוע לבוא ולרפא את בן המלך וכמובן הבטיחו תשורה נאה למי שיצליח. המוני מומחים בעלי שם פקדו את הארמון את כולם קיבל הנסיך בניקור וקרקור ומכולם גם נפרד באותה צורה. לאחר מספר חודשים ללא בשורה הגיע אל הארמון חכם אחד שהבטיח למלך ולמלכה שישיב את בנם בחזרה לשפיות אך צריך לכך זמן מה וביקש שלא יפריעו לו באמצע.
בהיעדר אפשרות אחרת הסכים המלך לתנאי והחכם ניגש מיד למלאכה, פשט את בגדיו, ירד אל מתחת לשולחן שבחדר האוכל והחל לריב עם בן המלך על הפירורים האחרונים שנותרו על הרצפה מארוחת הצהריים. הנסיך המופתע שאל את החכם למעשיו ונענה, אני הינדיק.
כך במשך חודש ימים חיו בן המלך והחכם משאריות, מתחת לשולחן וללא בגדים, יום אחד בשעת הצהריים ביקש החכם שיביאו להם בגדים, לתמיהתו של הנסיך ענה, אפשר להיות הינדיק וללבוש בגדים יפים. לאחר שבוע נוסף ביקש החכם שיגישו להם מנות אוכל רגילות ולשאלת הנסיך ענה, ניתן להיות הינדיק ולאכול מעדני מלכים. אחרי עוד שבוע יצא החכם מתחת לשולחן והתיישב ליד השולחן כשאר האנשים ואמר לבן המלך, אפשר להיות הינדיק ולשבת ליד השולחן כמו בני אדם, מיד קם בן המלך ממקומו והתיישב ליד השולחן.
כל אדם נמצא במקום נפשי אחר ביחס לנושא מסוים, כאשר אנחנו מנסים לרתום או להשפיע על מישהו לפעול בדרך שבה אנו מאמינים באותו נושא, פעמים רבות נתקל בחוסר רצון לשיתוף פעולה מתוך מחשבה של האדם שאם היינו יודעים את מה שהוא יודע היינו חושבים כמוהו.
המשנה מלמדת אותנו שעל מנת להשפיע על אנשים אחרים, אנחנו צריכים קודם כל להתחבר אל המקום שבו הם נמצאים ולהצליח להבין את נקודת המבט שלהם עשה רצונו כרצונך, רק לאחר שנזכה באמונו מתוך הבנה שאנחנו נמצאים בצד שלו ורואים הדברים בדיוק כמוהו רק אז נוכל להגיע למצב שבו ילך אחרינו, כדי שיעשה רצונך כרצונו. המשנה אינה מסתפקת ברעיון ומוסיפה לנו את הנקודות שאליהן כדאי לשים לב כחלק בלתי נפרד ממנו:
[1] תהיה באותו צד (אל תפרוש מן הציבור) – דמיינו מצב שבו אתם מתחרים בתחרות "משיכה בחבל" (כל אחד מושך לצד אחר מי שמצליח להגיע לקו מסויים מנצח), בתחרות זו מי שחזק יותר מנצח לבסוף לאחר מאבק והתשה של שני הצדדים, אך מה יקרה אם תמשכו לאותו צד? אתם צודקים, שניכם תצליחו, יותר מכך זה יקרה במהירות גבוהה יותר וללא איבוד אנרגיה.
[2] תבדוק את עצמך כל הזמן (אל תאמין בעצמך עד יום מותך) – בשנת 1972 טבעו עמוס טברסקי ודניאל כהנמן את המושג "הטיה קוגנטיבית", משמעות המושג שנחשב כאחד המאפיינים הנפוצים של החשיבה האנושית הינה, טעויות רווחות של בני האדם בתפיסה, בזיכרון, בחשיבה ובשיפוט (מתוך ויקיפדיה). בין ההטיות הרבות הקיימות ניתן למנות את אפקט המסגור, אפקט הזמינות, אפקט העדר ועוד רבים נוספים. לא משנה כמה אנחנו מומחים בתחום חשוב שנדע שאנחנו עלולים לטעות ובעלי הטיות קוגנטיביות מובנות כשאר בני האדם.
[3] תבין את הצד השני (אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו) – משל "העיוורים והפיל" שמקורו בהודו מספר על חמישה עיוורים שעבר לידם פיל וביקשו מבעליו לממשו, כל אחד מהם מישש חלק אחר של הפיל ולכן קיבל את הרושם המוטעה שצורת הפיל שונה מאשר חברו. כל אחד מאיתנו נמצא במקום פסיכולוגי אחר ביחס לדברים מסויימים כך למשל שינוי מסויים שאני רואה כמחויב מציאות עשוי להיתפס כמיותר ואף גורם נזק אצל אחר. היטיב להמחיש לי זאת מנהל פרויקטים ותיק בעת שביקשתי ממנו לעבור לעבוד במערכת ממוחשבת כחלק מתהליך ארגוני, "30 שנה אני עובד עם אקסל והכל היה נפלא, מה יעזור לי לעבוד במערכת מסובכת שאצטרך להשקיע זמן רב בכדי ללמוד לעבוד איתה?". אנחנו חייבים להיאזר בסבלנות ובנסיון להבין את האנשים איתם אנחנו עובדים ואת המקום שבו הם נמצאים.
[4] פירוק התנגדויות (אל תאמר דבר שאי אפשר לשמוע שסופו להישמע) – פעמים רבות אנשים מתנגדים להצעה מסיבות שונות, זה עשוי להיות חשש ממה יהיה, מחשבה שזה לא נכון לעשות את זה, הם יודעים טוב יותר ועוד. הדרך להתמודד עם זה היא לזהות את סיבת ההתנגדות ולהביא את האדם המתנגד להבין בעצמו שזה הכיוון הנכון.
סטיב ג'ובס ידוע כאדם שקשה לשנות את דעתו, בפגישה שנערכה לאחר שפנה אל מנכ"ל קורנינג וונדל וויקס על מנת שייצר לו את הזכוכיות לאייפון, ניסה ג'ובס להגיד לוונדל כיצד עליו לייצר את הזכוכית. מנכ"ל קורנינג לא נבהל ובמקום להתווכח עם סטיב ג'ובס, ביקש ממנו שיסביר לו כיצד לדעתו הוא צריך לעבוד. כשג'ובס ניסה להסביר לו איך תהליך הייצור אמור לעבוד כדי שהזכוכית לא תתנפץ, הוא הבין שהוא לא באמת יודע מה צריך לעשות ואיפשר בעצמו לוויקס לבצע את הדברים בדרכו (מתוך ספרו של אדם גרנט – Think Again: The Power of Knowing What You Don’t Know).
[5] ניצול הזדמנויות (אל תאמר לכשאיפנה אשנה שמא לא תיפנה) – המהר"ל כמו פרשנים רבים נוגע באחת מהתכונות הכי נפוצות בקרב בני האדם, הנטייה שלנו לדחות דברים חשובים לזמן נוח יותר שלרוב אינו מגיע, תופעה זו מביאה אותנו פעמים רבות לדקה ה-90 ולעיתים אף לאחריה. נפוצה האימרה "תזמון הוא הכל בחיים" ואם נפספס את המועד לביצוע פעולה מסויימת, או שעת רצון להקשבה מצד אדם מסויים ייתכן שההזדמנות לא תשוב, ובמילותיו של שלמה המלך בספר קהלת " (א) לַכֹּ֖ל זְמָ֑ן וְעֵ֥ת לְכָל־חֵ֖פֶץ תַּ֥חַת הַשָּׁמָֽיִם׃ (ב) עֵ֥ת לָלֶ֖דֶת וְעֵ֣ת לָמ֑וּת עֵ֣ת לָטַ֔עַת וְעֵ֖ת לַעֲק֥וֹר נָטֽוּעַ׃ (ג) עֵ֤ת לַהֲרוֹג֙ וְעֵ֣ת לִרְפּ֔וֹא עֵ֥ת לִפְר֖וֹץ וְעֵ֥ת לִבְנֽוֹת׃ (ד) עֵ֤ת לִבְכּוֹת֙ וְעֵ֣ת לִשְׂח֔וֹק עֵ֥ת סְפ֖וֹד וְעֵ֥ת רְקֽוֹד׃ (ה) עֵ֚ת לְהַשְׁלִ֣יךְ אֲבָנִ֔ים וְעֵ֖ת כְּנ֣וֹס אֲבָנִ֑ים עֵ֣ת לַחֲב֔וֹק וְעֵ֖ת לִרְחֹ֥ק מֵחַבֵּֽק׃ (ו) עֵ֤ת לְבַקֵּשׁ֙ וְעֵ֣ת לְאַבֵּ֔ד עֵ֥ת לִשְׁמ֖וֹר וְעֵ֥ת לְהַשְׁלִֽיךְ׃ (ז) עֵ֤ת לִקְר֙וֹעַ֙ וְעֵ֣ת לִתְפּ֔וֹר עֵ֥ת לַחֲשׁ֖וֹת וְעֵ֥ת לְדַבֵּֽר׃ (ח) עֵ֤ת לֶֽאֱהֹב֙ וְעֵ֣ת לִשְׂנֹ֔א עֵ֥ת מִלְחָמָ֖ה וְעֵ֥ת שָׁלֽוֹם׃"
כולנו מצפים מהאנשים שסביבנו להתאים את עצמם אלינו אך האם זה באמת נכון? האם שאלנו את עצמנו איפה נמצא האדם שמולנו וכיצד הוא רואה את הדברים? אם אנחנו רוצים להשפיע על אחרים נצטרך להבין אותם טוב יותר ולצד זה להבין את המגבלות שלנו ולהודות בטעויות.