" רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר, הֱוֵי שָׁקוּד לִלְמֹד תּוֹרָה, וְדַע מַה שֶּׁתָּשִׁיב לְאֶפִּיקוֹרוֹס. וְדַע לִפְנֵי מִי אַתָּה עָמֵל. וְנֶאֱמָן הוּא בַעַל מְלַאכְתְּךָ שֶׁיְּשַׁלֶּם לָךְ שְׂכַר פְּעֻלָּתֶךְ "
בעולם הזה האמת נעדרת, מי שרוצה לחיות לפיה צריך להתאמץ ולמצוא.
הכיפה שעל ראשי מזמנת לי מדי פעם שיחות על יהדות ואלוהים, הרבה מהשיחות הללו מסוכמות על ידי שותפי לשיחה באמצעות המשפט איש באמונתו יחיה (שיבוש של הפסוק צדיק באמונתו יחיה מספר חבקוק פרק ב) או באמצעות המשפט המקביל, כל אחד והאמת שלו.
אז לפני הכל גילוי נאות, בעולם ישנה אמת אחת וכל השאר הוא שקר, יש אנשים שהאמת שלהם היא שקר מוחלט יש אנשים שהאמת שלהם מתכתבת עם האמת המוחלטת אבל רוב בני האדם נמצאים פשוט איפשהו באמצע לפעמים באמת ולפעמים בשקר.
רבי יהושוע בן לוי התפלל וצם על מנת שיוכל לפגוש את אליהו הנביא, כאשר התגשמה תפילתו לאחר ימים רבים ביקש מאליהו הנביא להתלוות אליו בדרכו, אמר לו אליהו הנביא דע לך שכאשר תלך איתי תראה דברים שלא תבין אך אם תשאל אותי עליהם נאלץ להיפרד. הסכים רבי יהושוע ושניהם יצאו לדרך.
עם ערב הגיעו לביתם של זוג עניים שכל רכושם היתה פרה אחת בלבד. בני הזוג קיבלו אותם בשמחה ונתנו להם מהמעט שהיה להם ואף נתנו להם לישון במיטתם היחידה בעוד הם ישנו על הרצפה. באמצע הלילה קם אליהו הנביא וביקש מבורא עולם שהפרה של הזוג העני תמות.
התפלא רבי יהושוע, האם זה מה שמגיע לאנשים שאירחו אותם בכזה רוחב לב? הזכיר לו אליהו את התנאי שאם ישאל על מעשיו יאלצו להיפרד. בבוקר המשיכו לדרכם ולעת לילה הגיעו לביתו של אדם עשיר, אותו עשיר סירב להכניס אותם לביתו או לתת להם אוכל, בקושי רב הסכים שישנו בחצר. באמצע הלילה העיר אליהו את רבי יהושוע ובאמצעות חומרי הבניין שהיו בחצרו של העשיר בנו חדר נוסף בביתו.
רבי יהושוע לא האמין למראה עיניו אך נמנע לשאול את אליהו לפשר מעשיו. למחרת הגיעו לעיר של אנשים פשוטים, כיבדו האנשים ואף התחרו ביניהם מי יארח את שני האורחים שהגיעו אל העיר, כשנפרדו בירך אותם אליהו הנביא, יהי רצון שיהיה לכם ראש ומנהיג אחד בלבד.
וביום שאחריו הגיעו רבי יהושוע ואליהו הנביא לעיר של אנשים עשירים ובבית הכנסת המפואר רבו אנשי העיירה כיוון שאף אחד מהם לא רצה להכניס את האורחים אל ביתו ולבסוף הביאו להם מעט לחם ומים אל בית הכנסת וכשהפציע השחר לאחר התפילה בירך אליהו את אנשי העיר, יהי רצון שתהיו כולכם ראשים ומנהיגים.
אמר רבי יהושוע לאליהו הנביא איני יכול יותר, ענה לא אליהו על מה שראו עיניך תקבל הסבר ולאחר מכן יפרדו דרכנו.
אשתו של העני היתה צריכה למות ובשל הכנסת האורחים שנהג בנו התפללתי לפני בורא עולם שיהרוג את הפרה במקום את אשתו של העני תסכים איתו שהאישה חשובה לו הרבה יותר מהפרה, מתחת לחדר שבנינו לעשיר היה אוצר גדול אם היה חופר בעצמו על מנת לבנות את החדר היה מוצא אותו, את האנשים הצדיקים בעיר שאירחו אותו בכבוד בירכתי שיהיה להם ראש אחד בלבד וכך השלום והשלווה ישררו בעיר ואת האנשים העשירים שהתעלמו מאיתנו קיללתי שיהיו כולם ראשים וחכמים וכתוצאה מכך יריבו אחד עם השני והעיר תתמלא ריב ומדון.
להבדיל בין האמת לשקר זו לפעמים משימה על הגבול הבלתי אפשרית. האם לקחת מילד סוכריה זה מעשה של אמת או של שקר? ולתת כסף לעני בקרן הרחוב?
בשביל לעמוד במשימה הזו צריך ללמוד והרבה, הוי שקוד ללמוד תורה ודע מה שתשיב לאפיקורוס, רוב הפרשנים כותבים שצריך ללמוד עד לרמה שבה אנחנו יודעים לענות לכל המפקפקים והמתריסים, המהר"ל מוסיף על זה שהכוונה היא דווקא בראש ובראשונה לדעת להשיב ליצר הרע כלומר לקול הפנימי שגורם לנו לחשוש לעשות את הפעולה הנכונה בגלל סיבות שונות כמו פחד, חשש מה יגידו, תהייה האם זה באמת נכון לעשות כך וכן הלאה.
המשנה נותנת לנו גם עוגן נוסף לכיוון הבחירה באמת עי התזכורת התמידית לעצמנו מי הוא בעל הבית שלנו ואל האמת שטבע בעולם אנו נדרשים להתכוונן.
בעולם השקר הבחירה באמת היא דבר לא פשוט שדורש השקעה, עם זאת ההשקעה גם בנושא הזה משתלמת.