You are currently viewing פרק ג משנה טו – אלה חוקי הפורמט
E.H Using Chat GPT

פרק ג משנה טו – אלה חוקי הפורמט

" הַכֹּל צָפוּי, וְהָרְשׁוּת נְתוּנָה, ובְטוֹב הָעוֹלָם נִדּוֹן. וְהַכֹּל לְפִי רֹב הַמַּעֲשֶׂה "

העולם בנוי בחוקיות משוכללת, בדומה לאפקט הפרפר כל פעולה שאנחנו עושים גורמת לשינויים ולתוצאות במציאות המתהווה, יש לנו אחריות.

בהתחשב בכך שכ 60% ממשקל גוף האדם מורכב ממים, קל להבין את חשיבותם של המים לחיינו, אך יותר משחשובים המים עצמם חשוב יותר המבנה המולקולרי שלהם והמינרלים שהם מכילים, המים הם סם החיים שלנו אך באותה מידה אם הם מכילים רעלנים (אפילו אם נראים צלולים) הם עלולים להיות סם מוות.

אחד הפרדוקסים הידועים הינה השאלה שאם הכל ידוע מראש אז איך זה יכול להיות שקיימת לאדם זכות בחירה?

ככל שהמדע מתקדם אנחנו מבינים ומשתמשים יותר ויותר בחוקי הפיזיקה והביולוגיה המופלאים, החוקרים מגלים בכל יום קשר ישיר בין פעולות שאנחנו עושים ואפילו המחשבות שאנחנו חושבים לבין הבריאות הגופנית שלנו וההשפעה שיש להם על הסביבה שלנו.

לדוגמא החוקרים מצאו שרגשות שליליים ממושכים, כמו סטרס למשל, מעלים את רמות הקורטיזול בגוף, מה שמוביל לשחיקת המערכת החיסונית ולפגיעות למחלות. לעומת זאת, מחשבות חיוביות ופעולות נוספות שמעודדות שחרור הורמונים כמו סרוטונין ואוקסיטוצין, משפרים את הבריאות הכללית​​​​.

העולם הוא כמו מכונה עם חוקים ידועים מראש, בהתאם למה שנכניס נקבל את התוצאה, מה שנעשה זה מה שנקבל ובמילותיה של המשנה, הכל צפוי והרשות נתונה.

התנא של המשנה מדגיש שבטוב העולם נידון, הבסיס של חופש הבחירה הוא מציאות של לפחות חלופה אחת אחרת וזהו מהותו של הרע בעולם, המטרה שלנו בעולם היא לבחור בטוב ולעשות טוב על פני הרע פעם אחר פעם על אף שלעיתים הבחירה בו נראית לא אטרקטיבית במיוחד.

חז"ל בהיכרותם את נפש האדם ואת המאבק התמידי בין הגוף לנפש על הבחירה בין טוב לרע נותנים לנו את השיטה איך לעשות את זה, איך להרגיל את עצמנו לבחור בטוב פעם אחרי פעם.

הרמב"ם מסביר על מילות המשנה והכל לפי רוב המעשה "ואחר כך אמר, שהמעלות לא יגיעו לאדם לפי רוב גודל המעשה, אבל לפי רוב מספר המעשים. והוא שהמעלות אמנם יגיעו בכפול המעשים הטובים פעמים רבות, ועם זה יגיע קניין חזק, לא כשיעשה אדם פועל אחד גדול מפעולות הטובות, כי בזה לבדו לא יגיע לו קניין חזק." הדוגמא שמביא הרמב"ם היא שאדם שנותן 1,000 שקל לצדקה עדיף שייתן לעשרה אנשים 100 מאשר לאחד אלף, הסיבה היא שככה הוא מעצב את הנפש שלו לעשיית טוב.

ג'יימס קליר בספרו הרגלים אטומיים וב.ג. פוג בספרו הרגלים קטנטנים מסבירים בדיוק את הנקודה הזאת שכדי להרגיל את עצמנו לעשות משהו שאנחנו רוצים צריך לעשות אותו בקטן והרבה פעמים ולאט לאט כשמתרגלים קל יותר להגדיל גם את ההיקף, במקרה הזה של הטמעת הרגלים טובים, הכמות חשובה יותר מהאיכות בגלל שהיא מאפשרת את ההמשכיות וההטמעה בנפש.

המהר"ל מציין בפירושו את מאמר חז"ל במסכת קידושין (מ:) "לעולם יראה אדם עצמו כאילו חציו חייב וחציו זכאי עשה מצוה אחת אשריו שהכריע עצמו לכף זכות עבר עבירה אחת אוי לו שהכריע את עצמו לכף חובה". לראות כל פעולה כאילו היא לשון המאזניים בין טוב לרע זהו כלי רב עוצמה שעשוי לסייע לנו גם הוא לבחור בטוב על פני הרע.

אלו הם חוקי הפורמט כאשר אנחנו מרגילים את עצמנו לבחור בטוב פעם אחר פעם אנחנו מפעילים את העולם לטובתנו, אבל גם אם קרה שטעינו ובחרנו פעם אחת ברע חשוב שנזכור שהכל הולך אחרי הרוב ולכן נוכל לתקן מיד בבחירות הבאות שלנו

🤞 הישאר מעודכן

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. שרה חפץ

    גדול! כרגיל

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.